Reis 1995
Start Back

 

1995 rondrit via Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Shetland, Orkney, Schotland, Engeland en België De beknopte route
Dit was een van mijn mooiste reizen, maar ook een van de reizen, die het moeilijkst te plannen was. Het was een vakantie van veel rijden, maar ook veel zien. De kilometerstand bleef bij terugkomst in Heerenveen steken op 4.227 km.

De omgebouwde volkswagen transporter was een uitkomst, makkelijk installeren op campings en altijd alles bij de hand. De RDW dacht nog wel roet in het eten te kunnen gooien, door een wel erge lange bureaucratische weg te bewandelen, maar daar heb ik geen boodschap aan.

Bus laten keuren als camper op 7april en de papieren eind juni in huis, maar wel of geen papieren ik was toch gegaan, ondanks de spookbeelden, die de persoon van de RDW via de telefoon bij mij probeerde op te roepen. De wegenbelasting is als ik vertrek nog niet goed geregeld en ik maar denken, dat de overheid is er om te helpen en niet om tegen te werken.

De veerboten plannen was even schuiven met data. Ik ben tenslotte begonnen met het plannen van de veerboot van Noorwegen naar Shetland, deze overtocht werd toentertijd alleen in de zomer gevaren en dan ook nog eens per week op zondag. De veerboot van Shetland naar Orkney voer tweemaal per week. Toen deze twee overtochten waren gepland, was het nog een koud kunstje om de veerboten van Denemarken naar Noorwegen, van Orkney naar Schotland en de boot van Engeland naar België te boeken, deze voeren minimaal eens per dag en meestal vaker.

De vertrekdatum en de dag van terugkomst zijn dan logische gevolgen in de planning, dan nog de vakantie en extra vrije dagen met de baas regelen. Natuurlijk geen bezwaar.

De tickets boek ik al jaren bij de ANWB, dit was altijd goed, misschien ook wel omdat het meestal een retourovertocht is of een Landbridge naar Ierland. Maar deze keer was het een drama en bij elke navraging, hoe de stand van zaken was weer de geijkte vragen, wanneer vertrekt u? en wij bellen u terug (nou mooi niet). Donderdag 7 juli weer gebeld, weer die vragen en toen heb ik gezegd, mevrouw de eerste boot, die ik neem vertrekt uit Denemarken en ik zal toch zelf weten wanneer ik vertrek en hoelang ik er over doe om daar te komen. Ik heb betaald op 4 april, dat is toch goed genoeg. Toen bleek het op de tickets vast te zitten van P&O Scottish Ferries van Bergen Noorwegen, naar Lerwick Shetland. Vrijdag 8 juli de wel aanwezige tickets gehaald in Leeuwarden, met een brief voor het agentschap in Bergen. Trouwens de tickets waren nooit gekomen, want die worden pas verstrekt in het havenkantoor 's avonds vanaf de aankomst van de veerboot, omdat de veerboot de tickets meeneemt vanuit Schotland. Wel de excuses gekregen, maar ik boek niet weer via de ANWB.

Uit bovenstaande blijkt wel, dat deze vakantie aanloopmoeilijkheden heeft en dat wordt vrijdag 14 juli nog eens bevestigd. Ik wilde mijn bestelde buitenlands geld ophalen, maar er was een computerstoring bij de Postbank, dus niets.

Zaterdag 15 juli Heerenveen - Kruså

's Morgens nog steeds computer problemen bij de Postbank, maar door de medewerking van de man achter de balie en door eerst buiten geld te pinnen en hiermee contant binnen het buitenlands geld af te rekenen, bracht deze actie mij in het bezit van de benodigde Duitse Marken, Deense Kronen,  Noorse Kronen en de vertrouwde Engels Ponden.

Dus om half tien vanmorgen de snuit richting Groningen en weg!

De rit naar Denemarken leverde geen grote problemen op. Het was wel erg druk bij Bremen en tussen Bremen en Hamburg. Ook de weg naar Flensburg was vol, op de radio hoorde ik, dat op deze weg een langzaam rijdende file was van 162 km.

Om kwart over vier was ik op de camping, dus al met al niet slecht. Kruså is een typisch Deens grensplaatsje veel benzinepompen, seksshops en cafetaria's.

Zondag 16 juli Kruså - Hirsthals

Vanmorgen om half tien vertrokken naar Hirsthals en eerst nog even getankt. De volkswagen slurpt er behoorlijk aan, maar de benzine is met 6,00 dkr. een stuk goedkoper dan in Nederland. Het weer was goed, maar er waren onderweg een paar verschrikkelijke buien, in het koffietentje onderweg regende het zo hard op het dak, dat men elkaar niet kon verstaan, maar binnen was het droog en de koffie goed.

Hirsthals vuurtoren

Om twee uur weer op de camping en dus nog genoeg tijd om Hirsthals te verkennen, ben ook nog even naar de vuurtoren geweest, voor vier kronen mocht je naar boven klimmen, ik wordt meestal betaald voor werk. Dus maar beneden gebleven.

Het bier is meestal goed maar duur in Denemarken een halve liter Fax Bier kost nu 22,00 dkr. een jaar of tien terug had ik voor deze prijs 2 halve liters en een kleine.

Om nog wat klein geld kwijt te raken probeer ik naar huis te bellen, maar hier krijg ik geen antwoord, dus het gewicht blijft in de beurs.

Maandag 17 juli Hirsthals - Kristiansand - Evje

Vandaag vertrek ik met de Color Line naar Kristiansand, dus om zes uur opgestaan, want om zeven uur moet ik bij de boot zijn. In gezelschap van vooral veel Duitsers en Noorse weekendreizigers (drank) kwamen wij aan om half één. Ik heb als aandenken en vanwege de ironie over de prijs voor alcoholische versnaperingen een borrelglaasje gekocht.

Uitzicht Hornnes Camping

Om twee uur op de camping van Hornnes. De route deed erg aan Schotland denken, alleen rijdt iedereen hier rechts. De camping was rustig en mooi, de beheerder wist van Heerenveen en het Thialf stadion. Een mevrouw uit Capelle aan de IJssel heeft nog uitvoerig uit de doeken gedaan, waarom zij een hekel heeft aan Duitsland en hoe mooi Noorwegen wel is en hoe aardig de Noren wel niet zijn.

Morgen staat er weer een lange tocht voor de deur, maar eens kijken of het haalbaar is.

 

Dinsdag 18 juli Evje - Røldal

De benzine bleek vanochtend niet goedkoop in dit olierijke land, maar ik kreeg korting met mijn Color Line pasje. De munttelefoons zijn hier een ramp, zodat ik eerst maar even een telefoonkaart heb gekocht. Thuis was haast alles goed, de hamster "Smarty" is doodgegaan en dit is het lievelingsdier van Geert. De koffie en gebak bij de zilversmid waren goed, alleen weinig conversatie mogelijk. Ja, Nee en Amen.

Het Setesdalen waar ik door heen reed is prachtig, geweldige uitzichten en mooie natuur en je verwacht elk moment een beer of minimaal een eland op de weg. Hawkeliseter stond al 175 km. op de borden, dus daar maar lunchen, dat viel tegen het plaatsje is op een splitsing van de wegen 39 en 11 en bestaat uit een winkel, motel en diverse kraampjes. Dus de lunch maar zelf in elkaar geknutseld met attributen uit de bus en uit de winkel, waar de kroppen sla trouwens worden verkocht in een bloempot, om deze langer vers te houden.

Vanmiddag stond ik hartje zomer tot mijn knieën in de sneeuw op Vej 7 (weg 7). De Noren moeten wel veel verstand van tunnel hakken hebben, want het stikt hier van de "onverlichte tunnels", dus elektriciteit is nog een blinde vlek voor hen. Er was een tunnel bij van 5,7 km. Bij het fotograferen van een tunnelingang of -uitgang zag ik bij het opklimmen van een helling, dat er een plaat los zat onder de bus, mogelijk van de luchtkoeling of zo. Op de camping er even nagekeken en het viel mee er waren een paar schroeven verdwenen, maar ik heb als een echte McIver altijd alles bij mij. Met een grote zelftapper van een Remeha ketel alles weer voor het leven vastgezet. Ik was om twee uur op de camping, dit is een leuke tijd, je kunt dan nog even wat knutselen, lezen of gewoon de luiaard uithangen. Om een uur of zes moet het eten weer klaar zijn, want dan moet ik weer spuiten en zorgen voor nieuwe energie. Diabeet zijn is wel altijd een onderdeel van extra oplettendheid tijdens de reis, op tijd eten en zo, maar beheerst verder het vakantiegevoel niet.

Voor Noorse begrippen was het druk op de camping, maar dat beviel mij wel. De camping kostte 60,00 Nkr. per nacht, dit is ongeveer 15 gulden, valt dus wel mee.

Røldal Camping

Het Røldal is een mooi gebied te wandelen en ik ben nog even naar de Hydro centrale gelopen. Ik vraag mij trouwens wel af of Noren nooit dorst hebben, geen café in de buurt. De rust alleen al maakt dorstig en zorgt voor het gevoel van heimwee naar een terras.

Een Nederlander op de camping kon de Tour de France niet krijgen op de wereldomroep van Radio Nederland. Ik heb hem wat tips gegeven over de tijden en over het maken van een eenvoudige doch goede antenne met gebruikmaking van de waslijn en zie, het werkte. Hij was net als ik voor het eerst in Noorwegen en ook positief over de natuur en de altijd vriendelijke (maar stugge) mensen.

Het Røldal is ook een geweldige plaats om de "Plaagzusters" van Terry Prattchet te lezen.

Woensdag 19 juli Røldal - Ål

Pinnen werkt niet overal, omdat het vooral lokale banken zijn die je tegenkomt. Daarom maar even met een cheque geld gehaald op het postkantoor. De bus was op een slechte temperatuur en het is waarschijnlijk iets elektronisch, maar starten is dan een probleem en bij het postkantoor kon ik de helling niet opkomen. Dus eerst maar even laten staan en toen weer geprobeerd. Ik moet toch eens zien te ontdekken wat nu het slechte onderdeel is in het elektronische brein van de volkswagen. Volkswagen rijdt altijd, maar er is ook altijd iets mee.

Het uitzicht en andere natuurlijke wonderen waren geweldig op de route van vandaag. Heel erg grote watervallen en magnifieke bergen. Smalle wegen ook en een vrachtauto voor mij had een chauffeur met inschattingsproblemen, wat hem zijn rechter spiegel kostte.

De Camping in Ål

De gletsjers blijven een wonderlijk gegeven, het is mooi weer de zon schijnt en de sneeuw ligt voor het oprapen. In Ål was een leuke camping en ik had al 225 km. gereden en de zon scheen, zodat ik om twee uur de pijp aan Maarten gaf en mij installeerde op de camping. Het was niet erg druk op de camping, een stel Noren en een stel Zweden waren mijn (verre) buren.

In de campingwinkel heb ik brood gekocht, omdat ik het "oude brood" uit Nederland te droog vond worden. Dit was nog droger.

De dag overdenkend kom je tot de slotsom, dat het een geweldig land is, maar dat er meer koffietenten onderweg en meer kroegjes dichtbij een camping moeten komen.

Donderdag 20 juli Ål - Breisten / Bergen

Vandaag een op papier snellere weg gekozen (via Hol) naar Bergen. Het miezerde de gehele dag en toen ik in Bergen kwam hoosde het. In de omgeving van Bergen regent het net als op het Island of Skye in Schotland gemiddeld meer dan 300 dagen per jaar. Een Volkswagen bus heeft dan al snel beslagen ruiten, door de verwarming met de luchtkoeling van de motor. Bergen vraagt ook nog tol ook om de stad binnen te rijden.

De route vandaag was niet zo leuk als gisteren, de tunnels (erg veel) en de bergen beginnen na een paar dagen een Fries op de zenuwen te werken, ik wil ook wel weer eens over een veld of de zee uitkijken. Flåm was was leuke stop onderweg, veel toeristen en een heel mooie oude stoomtrein. Je kon koffiedrinken en of lunchen in oude spoorwagons. Aan het meer was iedereen druk met rondvaarten en er waren veel plezierbootjes.

De camping bij Bergenhallen Slettebakken in de buurt van de universiteit is niet te vinden, hij moet er wel zijn, maar ja, als zelfs winkelmeisjes, benzinepomphouders en taxichauffeurs mij niet kunnen helpen dan is het meestal hopeloos. Achteraf bleek de camping gesloten. Ik ben wel drie, vier keer door de voor Noorse begrippen drukke stad gereden en door de tolpoorten, kassa 15,00 Nkr. Het Bobilcamp een plaats waar alleen campers staan is net een parkeerplaats en hier wil ik geen dagen staan.

Dan maar eens bij kijken bij Bergen Camp, deze camping is vlakbij de stad en heeft een busverbinding via bus 280 met Bergen. Het houdt er niet over qua gezelligheid, maar alles is netjes, schoon en er is een kantine. Vlakbij is een drafbaan voor paarden.

Vrijdag 21 juli Bergen

Om met Fons Jansen te spreken, "Bergen is een leuke en mooie stad, maar hij moest overdekt zijn". Vanmiddag is het echter de gehele middag droog geweest, dit schijnt een unicum te zijn en ik maak dat maar weer mee.

Bergen is een echt schilderachtige plaats met alle onwaarschijnlijke kleuren op de gevels (die natuurlijk vooral van hout zijn), die je in een Scandinavische havenplaats verwacht. De Fløyenbaan is een kabel- tandradbaan, die naar het hoogste punt van Bergen gaat. Het uitzicht is wonderbaarlijk mooi en weids. En je kunt boven op aangename wijze de inwendige mens versterken.

In een Noors restaurant, niet ver van de Free Record Shop heb ik vanmiddag een echte Noorse Swinekotelett gehad met wel erg witte aardappels, maar het was goed.

Bij het havenkantoor van Color Line (doet ook de zaken in de zomer voor P&O) waar mijn tickets voor de overtocht niet klaar lagen, zoals de ANWB had beloofd trof ik ook een Leeuwarder fietser. Hij wilde hier een ticket kopen naar Shetland, maar de echte tickets kunnen wij krijgen in de haven na aankomst van de boot uit Aberdeen.

De man uit Leeuwarden heeft dezelfde route gefietst, als die ik heb gereden met de auto. Petje af. Hij gaat ook naar Shetland en zal proberen low budget te slapen in de soort of met schaapshutten, die daar frequent voorkomen.

Een kaart gestuurd naar de achterblijvers, Mem en Heit en natuurlijk Catharina de wandelende reclame voor Noorwegen.

Zaterdag 22 juli Bergen

Vanmorgen alles gereed gemaakt voor vertrek naar Shetland vannacht om 02.00 uur en heb de bus geparkeerd op het Bobilcamp (het blijkt, dat je hier 24 uur mag blijven staan). Het is vlakbij het centrum en de haven. Als ik weer in Bergen kom, ga ik hier staan.

De stad was en dat mag je verwachten op een zaterdag gezellig druk. Ik heb wat souvenirs gekocht en een cadeautje voor Catharina. Het is overal erg duur en Noren mogen wel goud verdienen, als je kijkt hoe enthousiast er wordt ingekocht. In een restaurant was de koffie 8,00 Nkr. en de Schnitzel met salade en pommes frites 110,00 Nkr. Wat broodjes ham, kaas en sla voor vanavond 25,00 Nkr. per stuk. In Bergen is ook een Ierse pub, het bier was zelfs in de aanbieding, maar kostte toch nog wel 60,00 Nkr. (15,00 gulden) per halve liter. Vandaag echter geen bier, want ik moet nog rijden naar de haven.

Om een uur of elf naar de haven gereden, de boot was er nog niet, deze kwam om ongeveer half een aan. De bewegwijzering in de haven is naatje, geen borden nog enige vorm van aanduiding waar je je auto kwijt kon, zodat iedereen in een bepaalde manier van consensus maar besloot ergens de auto neer te zetten en iedereen volgt in zo'n geval het voorbeeld en het bleek goed te zijn. Het was gezellig in de rij. Na aankomst van de boot weer in een andere rij gaan staan om de tickets te halen. Het meisje achter de tafel had echter nog geen tickets, want die waren nog aan boort. De Noor voor mij had of erg veel stress of hij was van nature ongeduldig, maar maakte een enorme stennis, omdat het hem allemaal veel te lang duurde.

De hal was kaal, geen versnaperingen noch enige dorstlessers waren er te krijgen, echter wel een TV met daar alleen beelden op van lekker eten en drinken aan boord.

De tickets werden gebracht door een P&O boy in een ijzeren kistje en op vertoon van onze bewijzen kregen wij de Heerenvener en de Leeuwarder onze tickets en het klopte. Toen weer in de auto rij en aan boord.

Het uitzicht bij nacht over de haven van Bergen is prachtig. Tot een een uur of half twee op het dek gestaan, het weer was heerlijk. Toen nog een pinten voor een normale prijs gehaald aan de bar. De Noren mogen dan weinig drinkgelegenheden hebben in hun land, eenmaal aan boord gooien zij alle remmen los en gaan van alles heel snel opdrinken. Vreemd, dat een democratisch land met democratische mensen, zichzelf zo koeioneren met belachelijke achterhaalde wetten en veel te hoge accijnzen.

De hang- en spanbruggen over de zee-engte bij Bergen zijn mooi verlicht en het is een feeërieke sfeer bij nacht. Om half drie moe maar voldaan naar de hut en meteen het horloge weer op half twee gezet, dat scheelt weer een uur. De Noren vieren nog feest.

Zondag 23 juli Bergen - Lerwick

De zee was erg ruw vannacht en de boot rolde behoorlijk, geen stabilisatoren, gelukkig heb ik geen last van zeeziekte. Het ontbijt was van een slechte kwaliteit, lauwe melk, lauwe koffie, half warme bacon, sausage en eggs en droog brood, welkom in Brittanië.

De gehele dag bleef de zee ruw en de lunch was ook van bedenkelijke kwaliteit. Om twee uur kwamen wij aan op Shetland en de camping is twee kilometer van de haven in Lerwick. Een leuk plekje gevonden. De camping is een onderdeel van een modern Leisure Centre met een Golf - zwembad, sportzaal, cafetaria en een bar, die sluit om half elf (normale engelse tijd voor sluiting). Het waait wel behoorlijk en er is weinig beschutting op de camping.

Er stonden, zoals gewoonlijk weer behoorlijk veel Nederlanders en twee uit Harderwijk stonden twee jaar terug ook op een camping op de Western Islands (Outer Hebriden). Hij is gek van veerboten en heeft van de meeste boten foto's genomen, plus dat hij weet, waar welke boot is gebleven na verkoop en hoe, die nu heet. Ik stuur vaak een kaartje gestempeld op de boot naar zijn huisadres, voor zijn verzameling. Zij zijn hier op de fiets, de auto staat nog in Aberdeen, ook zij gaan aanstaande vrijdag met de boot naar Orkney. De Leeuwarder gaat ook vrijdag, maar probeert met de fiets een goedkoper alternatief te vinden.

Vanavond nog even langs de sportvelden gelopen en heb het Clickimin Broch bezocht, ook vlakbij de camping in een plas en al heel erg oud, er hebben nog vikingen rond gelopen.

Maandag 24 juli Shetland

Een echte kaart en wat tips gehaald bij het toeristenbureau van Shetland om zoveel mogelijk bijzonderheden te zien.

Sumburgh in het zuiden was vanmorgen het eerste doel. Weinig vertier onderweg en koffietenten waren er niet veel, maar bij Sumburghhead zijn grote vogelkolonies en er waren ook veel papegaaiduikers. De Queensdale Mill is een museum met een oude waterkracht gedreven molen. Hier wordt nog steeds graan gemalen voor de plaatselijke boeren. Een video gaf hier een duidelijk beeld van. Het Crofthouse museum stelde niet veel voor. In Scalloway heb ik het oude kasteel bekeken, het was een echte ruïne, zoals er zoveel van zijn in Brittanië.

Het landschap oogt bijzonder, je ziet geen bomen en alles is groen of wordt verveend. Shetland pony's komen hier niet zoveel voor er komen buiten Shetland meer pony's voor dan op Shetland. De natuurlijke rijkdom van de grond is hier niet zo groot, zodat er eigenlijk zonder subsidie geen plaats meer is voor het nu vrijwel nutteloze dier.

Lerwick is een echte leuke stad met minder kleur dan Bergen, maar wel meer kroegjes met de gebruikelijke vele soorten bier. Vanmiddag nog even ansichtkaarten en postzegels gekocht, het thuisfront moet ook weten waar ik uithang.

De benzine kost hier 66P. (1,55 gulden) en is toch weer 70 cent goedkoper dan in Noorwegen en bij 1:12 scheelt dit behoorlijk. 

Dinsdag 25 juli Shetland

Het ligt in de bedoeling om vanavond een andere camping te zoeken in het noorden. De wekker heb ik aan de Harderwijkers gegeven, omdat zij morgenvroeg willen vertrekken. Ik kom ze wel weer tegen.

Ik ben eerst naar Toft gereden en op de Yell Ferry gestapt naar Ulsta op Yell. Vanaf Ulsta naar Gutcher gereden en vanuit hier weer naar Unst gevaren via de Ferry uit Belmont. Op Unst is het noordelijkste postkantoor van Brittanië, hier de ansichten gepost, krijgen ze een mooie stempel. Ook het noordelijkste woonhuis in Skaw nog even bekeken. De weggetjes zijn smal in deze contreien, maar het landschap is haast overal het zelfde, geen bossen veel veen en schapen bij de kudde. Bird Watchers kunnen hun hart hier op halen.

Op de terugweg op Yell een museum bezocht. Het was een goed bedoelde allegaartje van gereedschap, tweedewereldoorlog spulletjes, zoals bonboekjes, platen, posters, en walvisbeenderen.

De beoogde camping voor vannacht kwam wat unheimisch over en ik heb besloten om toch maar weer naar Lerwick te rijden, daar is meer. Toch al met al een mooie avontuurlijke dag en veel gezien.

Woensdag 26 juli Lerwick

Vanmorgen naar het westen gereden het was eerst wat mistig, maar toen de hier eigenlijke altijd frisse wind opstak was dit snel over. De zon scheen er lekker op los.

Onderweg is een punt van waaruit je de Noordzee en de Atlantische Oceaan kunt zien. Zij ontmoeten elkaar hier bijna en je kunt een steen van het Atlantische Oceaanstrand in de Noordzee gooien, wel om de auto's op de weg denken.

De wegen zijn hier allemaal single track en het rijden gaat dan niet snel, maar is wel inspannend.

Vanavond ben ik even bij een voetbalwedstrijd geweest, vlakbij de camping. Zij draaien hier een zomer competitie net als in Scandinavië.

Donderdag 27 juli Lerwick

De stad is vandaag mijn doel, genoeg gereden de laatste dagen. In Lerwick heb je het Fort Charlotte, dit is gebouwd naar aanleiding van de tweede Nederlandse oorlog hier.

In het Shetland museum, wat is opgenomen in de bibliotheek is van alles te bewonderen. Vooral veel breiwerk, munten (waaronder veel Nederlandse vanuit een wrak), tweedewereldoorlog dingen en veel stenen. Ook de visserij door de jaren heen komt aan bod, compleet met verweerde koppen op prenten en zelfgemaakte gereedschappen.

Door jarenlang gebruik als maalstenen voor het malen van graan zijn de stenen helemaal uitgesleten.

Vanmiddag nog even weer naar Sumburgh gereden om de Jarlshof te bezoeken. Dit heb ik de eerste keer niet gedaan en dat was achteraf niet al te goochem. Een leuke locatie met veel historische brochs van de vikingen en goed geconserveerd.

Vanavond was het 3-1 voor blauw-wit tegen zwart-wit.

Vrijdag 28 juli Lerwick Kirkwall

Vandaag weer varen naar Orkney. Bij de haven was een ongeluk twee fietsers kwamen in aanraking met een auto. Een van de meisjes had iets aan de enkel en die is mee aan boord genomen door Otto, die stond ook op de camping. Als je zo'n tocht maakt, zoals nu en zoals een paar jaar terug op de Hebriden, dan zie je vaak dezelfde mensen weer.

Kirkwall Harbour

De Leeuwarder was ook aan boord en hij gaat morgen van Stromness naar het zuiden, om de voetferry te nemen naar Schotland, ik blijf nog een paar dagen.

De boot was om acht uur in Stromness, ik ben doorgereden naar Kirkwell, de camping in Stromness leek mij niet geschikt voor een paar nachten. De fietsers bleven eerst wel, maar om tien uur waren, die ook in Kirkwell. Het blijft lang licht dat scheelt.

Op hier en nu radio hoorde ik Foppe de Haan, Erik Regtop en Pastoor nog over de wedstrijd van morgen. Ik zal morgen proberen te luisteren.

Zaterdag 29 juli

Zoals gewoonlijk was het eerst een beetje dampig en later kwam de zon er door en het was warm. eerst even wat info verzamelen en dan verkennen.

De eerste bijzonderheid waren de Churchill Barriers, die hier gebouwd zijn in de tweedewereldoorlog op bevel van Churchill om de Duitse U-boten tegen te houden. Scapa Flow waar de geallieerde vloot lag was zo beter beveiligd. De afzonderlijke eilanden zijn hierdoor via een weg verbonden. Veel werk aan de barriers is verricht door Italianen, die krijgsgevangen waren.

De Italiaans kerk (nissenhut) is ook door hen gebouwd en prachtig op katholieke wijze beschilderd. Het is goed geconserveerd. Mooi! Op de weg naar het zuiden zie je ook veel wrakken tegen de barriers liggen.

 

De Italian Chapel gebouwd door Italiaanse krijgsgevangen op Orkney

Vanmiddag door Kirkwall gestruind en heb nog even een Schots huwelijk bij de kerk gezien, mooie kilts en auto's. De kerk en het kasteel zien er goed onderhouden uit.

Ook nog even een slot voor de fiets gekocht, want nu kan hij nog zonder slot, maar hoe meer naar het zuiden en richting de bewoonde wereld, hoe meer een slot nodig is.

Vanavond heb ik naar Heerenveen tegen een Roemeense ploeg geluisterd in de Intertoto competitie, 4-0 was de stand en nu moeten wij tegen Bordeaux.

Zondag 30 juli Kirkwall

Het noorden van Orkney is vandaag mijn doel. De Broch van Gurness is moeilijk te bereiken, maar wel de moeite waard. Het bezoek was ook nog gratis, want op zondagmorgen is de "Custodian" er niet.

In Evie wat gegeten en een mooie steen gevonden in Birsay, voor thuis bij de rest. De rest van de dag lekker in de zon wat gelezen en naar Radio 1 geluisterd.

Maandag 31 juli Kirkwall - Stromness

Eerst maar even naar Maeshowe gereden, dit is een oude graftombe

Later op de dag nog de standing stones van de "Ring of Brochar" gezien, deze staande stenen zie je hier veel meer. Via de westkust nog langs "Skara Brae" gereden. Skara Brae is internationaal erg bekend, maar is volgens mij net als alle oude nederzettingen. Wel goed onderhouden en goed gedocumenteerd.

De overblijfselen van de nederzetting Skara Brae

Vanmiddag heb ik een plaatsje gezocht op de camping in Stromness, omdat morgen hier vandaan de boot naar Schotland gaat.

Dinsdag 1 augustus Stromness - Wick

De morgen in Stromness besteedt en om drie uur na Schotland vertrokken met de St. Ola. nog even een ansichtkaart vanaf de boot naar de Harderwijker gestuurd. De "Old Man of Hoy" is een van de Stacks in zee en lijkt inderdaad vanuit een bepaald gezichtspunt op een oude man. De kapitein vaart er speciaal voor om en doet extra rustig aan.

Even vanuit Wick naar huis gebeld en alles is goed, zij zullen Heerenveen - Bordeaux opnemen voor mij.

Woensdag 2 augustus

Vandaag de lange A9 maar rijden, druk maar mooie vergezichten en veel zee. In Tomatin is een Little Chef en hier maar even gegeten en gerust. Iets te lang gerust en dus was de bus weer op de verkeerde temperatuur en wilde niet starten. Ik wilde opschieten, zodat ik alles achter uit de bus heb gegooid om bij de motor te kunnen komen. De elektronica gekoeld met natte doeken en hij deed het weer. Nog even tanken en verder.

Blair Atholl is een kasteel, dat is te bezichtigen en vlakbij is een erg grote camping en ligt relatief dicht tegen de A9 aan, zodat ik hier de bus maar stal. Naast mij staan een paar Harderwijkers (niet dezelfde) met een mooie Mercedes camper, maar die heeft een hekel aan bergen en dat is niet zo handig in Schotland. De jongste is ook diabeet, zijn we samen zielig. Ha, ha.

Bordeaux heeft van Heerenveen gewonnen met 2-0 en wij kregen ook nog twee rode kaarten.

Donderdag 3 augustus

Op de rondweg om Edinburgh kwam ik Tony "Indian" Leenes nog tegen met een stuk of vijf motoren in zijn kielzog, hij was met de bus. Wij konden nog even zwaaien.

Rond de camping "Little France" in Edinburgh komt steeds meer bebouwing. Nog even naar het winkelcentrum gelopen door het park, op de terugweg nog in een slootje gesprongen. Niet erg maar wel natte voeten.

De titel "Basic Camper" op de bus deed het goed bij mijn Australische buur op de camping.

Vrijdag 4 augustus

Edinburgh vandaag verkend. De bus naar de stad is nog steeds bus 33 en kost nu 55P. Wat boekjes gekocht bij een achteraf winkeltje met Schotse sprookjes. De Hobbit van Tolkien gekocht in stripvorm.

Voor de rest even naar de pub "Jolly Jumper" en rust.

Zaterdag 5 augustus Edinburgh - York

Vandaag vooral via de A68 naar York gereden, dit is een lekkere weg om te rijden met zoveel heuvels op een punt dat het wel een achtbaan lijkt. Je blijft slikken om de oren weer vrij te maken.

De camping Rawcliffe Manor is erg veranderd, de Monroe fabriek is er nog wel, maar veel weiland is omgebouwd tot een gigantische winkelcentrum, met alle grote namen en supermarkten. Makkelijk inkopen op loopafstand met heel veel keus. Binnen vijf minuten lopen van de camping heb je nu, Tesco, Curry's, een DIY shop, Toy'r'us, Childrensworld, Deeppan Pizza en natuurlijk een McDonalds.

Zondag 6 augustus York - Market Rasen

Via de Humberbridge (met Tol) naar Norfolk gereden, de drukke A1 heb ik gemeden. Op de fiets Market Rasen in geweest, mooi weer en lekker wat rond banjeren.

Maandag 7 augustus Market Rasen - Ipswich

Het einde van de tocht nadert voor mijn gevoel de laatste boot is in zicht. De route naar Ipswich is vooral Nederlands, omdat veel van de akkers door Nederlanders in cultuur zijn gebracht. Je herkent de vervening, zoals bij ons.

Felixstowe is vooral vergane glorie.

Dinsdag 8 augustus Felixstowe

De bus van Felixstowe naar Ipswich en terug

De bus vertrok vanmorgen uit het vervallen busstation naar Ipswich om half tien. In Ipswich wat souvenirs gekocht en wat gedronken en rondgeneusd.

Woensdag 9 augustus Felixstowe - Heerenveen

De camper is nu een echte gekeurde camper en nu hoef ik niet als voorgaande jaren, weer een vrachtauto van de bus te maken, om de Nederlandse douane te misleiden.

De harderwijkers waren ook weer aan boord. De boot was vol en ik stond op het schuine uitrijdeel, ik was dus de derde, die van boort reed in Zeebrugge.

De rit naar huis is eigenlijk altijd te lang, onderweg reed mij weer zo'n malloot met een gang van meer dan 130 km. voorbij met een klein vouwwagentje, met kleine wielen. Mij gedachte was nog "gaat nooit goed" en inderdaad een dertig kilometer verderop stond hij met lekke banden en vierkante wielen. Ze leren het nooit.

Thuis was alles nog hetzelfde.

Chronologische routing

Nederland

Duitsland

Denemarken

Noorwegen

Shetland

Orkney

Schotland

Engeland

België

Nederland

Routebeschrijving

Route van begin - naar eindbestemming per dag. De data en vertrektijden van de veerboten.

Zaterdag 15 juli

Heerenveen - Kruså 500 km.

Zondag 16 juli

Kruså - Hirsthals 364 km.

Maandag 17 juli

Hirsthals - Evje 64 km.

Veerboot naar Kristiansand: Vertrektijd 08.00 uur per M/S Christian IV, Color Line

Dinsdag 18 juli

Evje - Røldal 316 km.

Woensdag 19 juli

Røldal - Ål 254 km.

Donderdag 20 juli

Ål - Breisten / Bergen 259 km.

Vrijdag 21 juli

Bergen stad

Zaterdag 22 juli

Bergen op Bobilcamp

Zondag 23 juli

Bergen - Lerwick

Veerboot naar Lerwick Shetland: Vertrektijd zondagnacht 02.00 uur per St.Clair, P&O Scottish Ferries

Maandag 24 juli

Lerwick Tour Shetland 85 km.

Dinsdag 25 juli

Lerwick Tour Shetland 145 km.

Woensdag 26 juli

Lerwick Tour Shetland 70 km.

Donderdag 27 juli

Lerwick Stad

Vrijdag 28 juli

Lerwick - Kirkwall 35 km.

Veerboot naar Stromness Orkney: Vertrektijd 12.00 uur per St. Sunniva, P&O Scottish Ferries

Zaterdag 29 juli

Orkney Tour

Zondag 30 juli

Orkney Tour

Maandag 31 juli

Kirkwall - Stromness

Dinsdag 1 augustus

Stromness - Wick 69 km.

Veerboot naar Scrabster: Vertrektijd 15.00 uur per St. OLA, P&O Scottish Ferries

Woensdag 2 augustus

Wick - Blair Atholl 303 km.

Donderdag 3 augustus

Blair Atholl - Edinburgh 88 km.

Vrijdag 4 augustus

Edinburgh Stad

Zaterdag 5 augustus

Edinburgh - York 264 km.

Zondag 6 augustus

York - Market Rasen 160 km.

Maandag 7 augustus

Market Rasen - Ipswich 283 km.

Dinsdag 8 augustus

Ipswich - Heerenveen

P&O Ferries Ipswich - Zeebrugge (België)